fredag 16. oktober 2009

Dagene går og går og går

Og jeg vet ikke helt hvor det blir av dem..
Jeg syns jeg får gjort mindre og mindre i løpet av dagen for hver dag som går, og når jeg ser meg rundt, så ser jeg at jeg trolig har rett....
Jeg er i gang med å ta litt og litt, men det tar tid... Er jo litt kaos i alle skap og skuffer og det tar jammen tid å rydde i dem altså..

Jeg troooooor Nathalie er på vei ut av den verste trasseperioden sin.. Hun begynner å bli "seg selv" igjen, og er en blid og fornøyd unge som stort sett gjør det hun får beskjed om.
Hun legger seg greit om kvelden også nå, til tross for at hun nesten hver dag har en liten dupp på dagen i barnehagen. Det var en liten periode vi rett og slett måtte kutte den ut, for hun nekta å legge seg om kvelden.. Hun holdt på til rundt 21.30 om hun så bare hadde sovet 5minutter... Det var helt håpløst. Heldigvis ser det ut til å ha gått seg til igjen, og nå legger hun seg mellom 19 og 19.30 og sovner kort tid etterpå.

Aleksandra er derimot et kapittel for seg selv når det kommer til legging..
Hun har jo hele tiden brukt meg som smokk og sovner ikke av seg selv.. Det kunne til nød skje om man var ute og trillet vogna, men sjeldent da også..
Det har heldigvis endret seg, og om hun er mett kan man hvertfall trille henne i søvn, men stopper vogna hjemme igjen tar det ikke mange minuttene før hun er våken...
På dagen er det aldri noe problem å legge henne vel og merke. Hun sovner ved puppen og legges i egen seng og sover alt fra 30min til 3 timer. På kvelden derimot. I går var hun helt ekstrem, og vi bestemte oss for at nok var nok. Hun var tydelig mett, men våknet i det jeg la henne i senga. Hver gang!!! så til slutt tok Øystein over og sendte meg til nabo'n. Hun skrek og skrek og etter en halv times tid kom jeg og prøvde litt... Hun ville ikke sovne, men roet seg og lå på armen uten å få noe oppmerksomhet vel og merke.. Da hun begynte å bli trøtt igjen ble hun sur igjen og prøvde desperat å få puppen... Men etter litt sinne og etter å ha blitt byssa litt roet hun seg til slutt og sovnet. Tok vel ca 1time etter at jeg kom inn igjen.. Hun begynte å gråte litt i det jeg la henne ned igjen, men det virket som hun ga opp og hun sov videre.. det tok vel bare en snau halv time før hun var våken igjen, men da fikk hun litt mer pupp for at hun var tørst etter timene før ville jo ikke være rart. Hun sovna raskt, men i det jeg prøvde å legge henne var spetakkelet i gang igjen..
Så ekstrem pleier hun aldri å være!! Hun pleier å sove videre en liten stund etter at jeg legger henne om ikke annet.
Vi begynte etter hvert å mistenke at det kom av at det var "ny seng". Hun fikk nemlig senga til Nathalie i går.
Øystein henta det store pleddet og vi laget en pølse rundt kanten av senga, la teppet hennes oppå og genseren min som jeg hadde hatt på hele dagen oppå der igjen.
Hun roet seg da, og sov faktisk helt til kl 3 i natt!
1-0 til oss!!
Jeg tror vi skal klare greit å lære henne å sovne uten puppen. Litt mer optimistisk nå enn for noen dager siden.. Lukta av meg er det verre med. Hun er totalt avhengig av lukta mi. Er hun urolig, så er det ingenting som roer henne før hun er inntil meg!

Ellers så jobber hun hardt med å lære seg å krabbe, og drar beina under rumpa, men klarer ikke få armene til å følge etter... Frustrasjonen hennes er stor, men det er ganske latterlig å se på....

2 kommentarer:

  1. Huff det hørtes slitsomt ut for både små og store det der! Godt at hun roet seg til slutt! Du skal se at det går lettere ikveld :)

    SvarSlett
  2. Fint at det går litt bedre, da! Men lille nurket kan da ikke begynne å krabbe enda - hun er ikke 5 måneder en gang (men jeg må innrømme at jeg lo litt av bildet, altså ...!)

    SvarSlett